niedziela, 22 lutego 2009

święto ryżu

Ryż jest jedną z podstawowych potraw na świecie. Bogaty w błonnik, zawiera białko, witaminy B i minerały. Zaspokaja głód i pasuje zarówno do słodkich jak i pikantnych składników.
Na początek "na ostro":





Kitchouri - hinduskie danie ryżowe w moim wykonaniu:

2 łyżki oleju
1 cebula czerwona drobno pokrojona
1-2 ząbki czosnku rozgniecione
łodyga selera naciowego drobno pokrojona
1 zielone chilli bez pestek, drobno pokrojone
pół szklanki ryżu basmati
pół szklanki zielonej soczewicy
2, 5 szklanki wywaru warzywnego
przyprawy: 1 łyżeczka kurkumy, 1 łyżeczka kolendry, pół łyżeczki kminku, pół łyżeczki garam masala.
Cebule, czosnek i seler podsmażyć przez 5 minut na oleju, dodać chilli i przyprawy. Smażyć całość przez ok. minutę dla wydobycia ich aromatu.

Dodać ryż i soczewice i też krotko przesmażyć. Zalać gorącym wywarem, przykryć i gotować na wolnym ogniu 20-30 minut, aż wywar zostanie całkowicie wchłonięty, a soczewica będzie miękka.



Staroświecka legumina ryżowa z jabłkami

*wg Lucyny Ćwierczakiewiczowej - przepis z początku zeszłego wieku


"Ugotować ćwierć funta ryżu z łyżką masła na mleku, obgotowawszy go uprzednio 5 minut w gorącej wodzie, gdyż inaczej mleko by sie zważyło. Skoro ostygnie wbić 4 żółtka po jednemu ciągle mieszając, wsypać ćwierć funta cukru, trochę cynamonu, tureckich rodzynek.
Jabłka można surowe drobno poszatkować i przekładać ryżem, posypujac cukrem z cynamonem. Kładąc gdzieniegdzie po kawałku masła i wstawić w piec na godzinę..."

Ja do szklanki ryżu ugotowanego w wodzie, a potem w mleku dodałam tylko 1 żółtko i 2 łyżki cukru. Jabłka uprażyłam z odrobina cynamonu i cukru, dodałam zamiast rodzynek żurawinę, a białko jaja ubiłam robiąc z niego maleńkie bezy. Całość zapiekałam przez 20 minut.

Taką leguminę robiła moja babcia i mama, robię i ja.

To dobre pocieszenie na większe i mniejsze smutki.



04.03.2008/mz

1 komentarz:

  1. Czesc,

    Ik ben Hollands. Het eten ziet er bardzo lekker uit!

    Dziękuję bardzo!
    Pozdrowienia, Joanna z Holandii

    OdpowiedzUsuń