sobota, 3 maja 2014

bez glutenu


Od pewnego czasu, z powodów zdrowotnych wyrzekłam się glutenu.. 

W moim przypadku, kiedy pieczenie stało się już prawie uzależnieniem słowo "wyrzeczenie" jest jak najbardziej na miejscu.

Dieta bezglutenowa dla ludzi nie chorych na celiakie jest postrzegana jako kolejna moda. W jednym z ostatnich numerów Newsweeka artykuł "Diety dla naiwnych" wyśmiewa ją jako nowy trend w dziedzinie odchudzania.
   
Mimo i wbrew temu, postanowiłam wypróbować na sobie jej działanie. Tak naprawdę to nie miałam wyjścia. Moje stawy dawały mi się coraz bardziej we znaki. Nie mogłam już wstawać i zaczynać dnia bez bólu. Wyeliminowałam więc konsekwentnie gluten i od 2 miesięcy jestem "gluten-free".

Mam nadzieje, ze to nie sugestia, ale już po miesiącu odczułam poprawę. Zapomniałam już jak to jest, kiedy potrzeba około godziny na rozruch każdego ranka, aby zacząć normalnie funkcjonować.  

Całkowicie bez pieczywa żyć nie potrafię, więc musiałam zacząć doskonalić moje umiejętności pieczenia chlebów bez glutenu. Na szczęście w tej dziedzinie jest już też duży postęp. Kiedy kilka lat temu zaczynałam piec bezglutenowo musiałam przecierać szlaki. Teraz mogłam już skorzystać z doświadczenia innych. Poza tym jest coraz więcej na rynku maki bezglutenowej.
Ja co prawda wspomagam się tylko tymi sklepowymi, bo głównie bazuje na tym co uda mi się zemleć w małym elektrycznym młynku do kawy. Na własne potrzeby takie nieskomplikowane urządzenie zupełnie wystarcza.

Polubiłyśmy się bardzo z kaszą jaglaną. Używam jej często i na słodko    i wytrawnie. 
Chleb z mąki jaglanej nie bardzo mi smakował ze względu na swój gorzki smak. Użyłam więc kaszy jaglanej, dwukrotnie parzonej, jako dodatku do chleba. Wyszedł świetny!


chleb z kaszą jaglaną

Przyzwyczajona do ciemnych, żytnich razowców poszukiwałam bezglutenowego odpowiednika. Nie powiem, żeby mi się  to całkiem nie udało :)


kolejny razowiec

Duża ilość dodatków aromatycznych, ciemny ryż, melasa i  wychodzi chleb, który ani smakiem ani wyglądem nie różni się od tych z dodatkiem glutenu.

Polecam!

11 komentarzy:

  1. O jak dobrze ,że dieta w w twoim przypadku przynosi takie korzyści, bo wiem ,że jednym pomaga innym nie,albo w znikomym stopniu
    Ale to było do przewidzenia , nie ma idealnej diety dla każdego................
    Jakie piękne chleby, Mirabbelko jesteś mistrzynią *

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestes WIELKA! Błogosławić Cię będą zastępy bezglutenowców! I ja :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mirabbelko, mam nadzieje, ze dieta pomoze... Nie ma nic gorszego niz taki nieustajacy bol :/ Pewnie juz o tym wiesz, ale w tego typu przypadkach moze rowniez pomoc wyeliminowanie (lub przynajmniej mocne ograniczenie) 'krowizny oraz ogolne odkwaszenie organizmu; u niektorych dziala przyslowiowa cuda.
    Pozdrawiam serdecznie i trzymam kciuki za szybki powrot do formy :*

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. fajny przepis :) Będę zaglądała tutaj częsciej

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja uważam że gluten to zło:P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie prawda. Nie ma żadnych wyników badań, potwierdzających szkodliwość glutenu na zdrowie

      Usuń
  7. Ja tak przy okazji też w sprawie chleba pieke na zakwasie dosyć starym ale dodaje troszeczke drożdży i chleb s, ybko rośnie jest b. Dobry w smaku ale nie pachnie po upieczeniu jaki może być powod

    OdpowiedzUsuń
  8. Jakoś nie wiem, ale nigdy ja nie miałam okazji próbować dań bez glutenu. Jestem wielką zwolenniczką jeżeli chodzi o wszelkie dania z wykorzystaniem mąki i zarazem bardzo je lubię. Fajne przepisy na takie rzeczy mam z https://basiazsercem.pl/ i muszę przyznać, ze chętnie się nimi zajadam.

    OdpowiedzUsuń